Over Amazon

Wat is Amazon?

Wat is Amazon?

Het leven van de klant vereenvoudigen

Bij Amazon staat de klant centraal. Het is ons doel het leven van onze klanten te vereenvoudigen en bij te dragen aan hun succes. Deze klanten zijn mensen die aankopen doen via Amazon, ondernemers die hun producten en uitvindingen aanbieden aan miljoenen gebruikers, auteurs die hun boeken publiceren zonder uitgever, filmmakers die hun publiek bereiken of ontwikkelaars die hun ideeën realiseren via Amazon. De partners van Amazon kunnen zich concentreren op de essentie: hun producten, inhoud en uitvindingen.

“Invention comes in many forms and at many scales. The most radical and transformative of inventions are often those that empower others to unleash their creativity - to pursue their dreams."

Jeffrey P. Bezos, founder and CEO of Amazon.com, Inc.

Het begon in een garage

Amazon werd in 1995 opgericht nabij Seattle, in de garage van Jeff Bezos. Bezos wilde het internet gebruiken om een meerwaarde te bieden aan klanten - door hen het winkelen makkelijker te maken. Hij vond boeken het ideale product om mee te beginnen omdat die makkelijk op voorraad te houden en te verpakken zijn. Bovendien is Bezos ook zelf een boekenwurm. Hij wilde van Amazon de grootste boekenwinkel ter wereld maken. Al in de eerste maand na de oprichting verwerkte Amazon.com bestellingen voor klanten in 50 Amerikaanse staten en 45 landen. Ze werden allemaal beleverd vanuit zijn garage.

Het is daar dat Jeff Bezos de fundamenten legde voor de manier waarop Amazon werkt: klantgerichtheid, een passie voor vernieuwing, het streven naar operationele perfectie en een lange-termijnvisie. Een filosofie die het bedrijf sinds zijn oprichting in sneltempo deed groeien. Vandaag werken zo’n 800.000 personeelsleden verspreid over meer dan 30 landen aan de visie om ‘s werelds meest klantgerichte bedrijf te worden.

Amazon in Nederland

Amazon bedient al jarenlang Nederlandse consumenten. De aanwezigheid van het bedrijf in Nederland gaat terug tot 2013, toen Amazon Web Services (AWS) zijn eerste Development Center in Den Haag opende, gevolgd door het AWS kantoor in 2015. In november 2014 lanceerde Amazon een e-boekwinkel op Amazon.nl. Sinds 2016 kopen vele Nederlandstalige klanten fysieke producten op de Nederlandse versie van Amazon.de. In 2017 introduceerde Amazon het Prime-lidmaatschap in Nederland. Sindsdien kunnen klanten lid worden van Amazon Prime en profiteren van snelle en gratis bezorging van miljoenen producten, onbeperkt Prime Video streamen, toegang tot games en in-game-content met Twitch Prime en onbeperkte opslag met Amazon Photos. In 2018 opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. Tijdens Prime Day 2018 konden Nederlandstalige Prime-leden voor het eerst profiteren van duizenden aanbiedingen op Amazon.de. Sinds 2018 kunnen Amazon-klanten tevens betalen met iDeal. In januari 2020 werd Amazon.services.nl gelanceerd en kondigde Amazon aan het aanbod op Amazon.nl uit te zullen breiden, wat uiteindelijk geschiedde in maart van dat jaar.

Kansen voor het midden- en kleinbedrijf

Amazon is een opstap voor zij die een online winkel willen beginnen of klanten over de hele wereld wensen te bereiken. Het midden- en kleinbedrijf bereikt miljoenen Amazonklanten wereldwijd en heeft dus dezelfde mogelijkheden als grote, gevestigde bedrijven die vaak ook op Amazon aanwezig zijn. Vandaag de dag vertegenwoordigen onafhankelijke winkeliers en verkopers meer dan 50 procent van de wereldwijde verkoop op Amazon - klanten genieten van een nog grotere keuze en aantrekkelijke prijzen. Amazon biedt verkopers diensten aan als het logistieke "Fulfillment by Amazon" en "Payment through Amazon”, alsook marketing- en advertentiediensten.

Het pakje moet de klant vinden en niet andersom

In al deze processen vertrekt Amazon steeds vanuit het standpunt van de klant en denkt het in omgekeerde richting. Het pakje moet de klant vinden en niet andersom. Daarom breidt Amazon voortdurend zijn logistiek uit. Nederland wordt in die zin ondersteund door het Europese logistieke netwerk van Amazon, waarbij deze logistieke centra ervoor zorgen dat klanten het product ontvangen dat zij willen en dit zo snel mogelijk.

Dankzij de cloud zijn variabele kosten uit het verleden nu vast

Amazon is een innovatieve speler binnen cloud computing. Dankzij de cloud zijn variabele kosten uit het verleden nu vast. Met Amazon Web Services (AWS) biedt het bedrijf sinds 2006 een betrouwbare, schaalbare en economische dienst aan. Bedrijven kunnen op die manier server- en andere IT-hulpmiddelen sneller plannen en verwerven. Met AWS kunnen ze profiteren van schaalvoordelen indien nodig en sneller en goedkoper resultaten leveren. Momenteel ondersteunt Amazon Web Services honderdduizenden bedrijven, overheden en start-ups in 190 landen wereldwijd.

Amazons ontwikkeling van een online boekenwinkel tot een e-commerce partner en infrastructuurbedrijf wordt gedreven door vernieuwing. Het is een essentieel onderdeel van het bedrijfs-DNA en is sterk verankerd in de Leadership Principles. Amazonians leven het institutionele “Ja”; een cultuur die de toekomst omarmt en ervan uitgaat dat alles mogelijk is. Amazon zoekt de slimste geesten om samen technologieën te onderzoeken die het leven van kopers, verkopers en ontwikkelaars eenvoudiger maken. Zij die creatief en moedig zijn, ondernemend denken, graag oplossingen uitwerken en die deel willen uitmaken van een hoogst efficiënt team met een vlakke hiërarchie vinden bij Amazon de juiste werkomgeving voor een lange professionele carrière.

Meer over Amazon in Europa 

 

Amazon Prime

In februari 2005 werd Amazon Prime gelanceerd door Amazon; een lidmaatschapsprogramma dat snelle levering omvat voor miljoenen producten. Het was onze overtuiging dat snelle levering een alledaagse ervaring zou moeten zijn, eerder dan een sporadische verwennerij. Vele sceptici verklaarden ons gek.

Met Prime introduceerden wij drie dingen: ten eerste gingen leveringen in een hogere versnelling door bezorging binnen twee dagen, daar waar de meeste klanten vier tot zes dagen verwachtten; ten tweede maakten we van bezorging de volgende dag een voorspelbare garantie; ten derde maakten we het ongelimiteerd, voor een vast bedrag per jaar. In het eerste jaar gaf dat een flinke knauw in de omzet gegenereerd door verzending en er was ook niet meteen een formule voorhanden die ons kon garanderen dat dit het waard zou zijn.

Onze beslissing ermee van start te gaan, was gebaseerd op de positieve resultaten na de introductie van Free Super Saver Shipping en het gevoel dat klanten al snel zouden beseffen dat ze hiermee de beste deal in de geschiedenis van het winkelen kregen aangeboden. Daarnaast toonde een analyse dat als we dit op grote schaal konden doen, we dan de kosten van snelle bezorging beduidend zouden kunnen doen dalen. In de eerste maand sloten tienduizenden mensen een Prime lidmaatschap af, waarvan er vandaag nog steeds vier op de vijf lid zijn met hun oorspronkelijke account.

Prime was ontwikkeld om ieders leven beter te maken, elke dag opnieuw. Meer dan 150 miljoen betalende leden wereldwijd genieten van de talrijke voordelen van Prime; waaronder het beste op het vlak van shoppen en ontspanning op Prime Day. Prime leden in Nederland kunnen met Prime Video onder andere genieten van ongelimiteerde toegang tot gelauwerde films en tv-series via PrimeVideo.com en ongelimiteerde toegang tot Twitch Prime. Een Amazon Prime lidmaatschap kost €2,99 per maand, na een gratis proefperiode van 30 dagen voor nieuwe leden. Klanten kunnen zich inschrijven voor Amazon Prime via www.amazon.nl/prime.

 

Amazon Marketplace

Verkopen op Amazon Marketplace stelt individuen en bedrijven van klein tot groot in staat honderden miljoenen klanten rechtstreeks te bereiken. Verkopers op Amazon kunnen er hun producten aanbieden zonder registratiekosten en hun producten verschijnen gewoon tussen de items die door Amazon worden verscheept.

De begindagen van Marketplace liepen niet over rozen. Eerst lanceerden we Amazon Auctions, doch zonder succes. Auctions werd zShops; een nieuwe versie van Auctions waarbij vaste prijzen werden gehanteerd. Ook dat idee kende geen succes. Maar toen veranderden we zShops naar Marketplace. Intern was Marketplace gekend als SDP (Single Detail Page). Het idee was om ons meest waardevolle winkelvastgoed - de productdetailpagina’s - opgezet door onze eigen winkelcategoriemanagers te laten concurreren met die van externe verkopers. Voor klanten was dat handiger en al het eerste jaar waren ze goed voor 5% van verkochte items. Vandaag wordt meer dan de helft van de verkochte eenheden gerealiseerd door externe verkopers wereldwijd.

Amazon biedt klanten miljoenen unieke producten aan en helpt verkopers - waaronder vele MKB’s - meer dan 300 miljoen actieve klanten wereldwijd te bereiken. In 2018 groeide het aandeel van het midden- en kleinbedrijf dat meer dan 1 miljoen dollar aan verkopen realiseerde met 20 procent. Amazon schat dat zij zo meer dan 1,6 miljoen jobs creëerden wereldwijd. Om meer te weten te komen over verkopen op Amazon: https://services.amazon.nl/