Wij helpen verkooppartners met hun verhaal vertellen

Wij helpen verkooppartners met hun verhaal vertellen

Wat maakt een marktplaats als Amazon extra interessant? Dat je als ondernemer opeens een winkel hebt die jouw product in meer dan 40 Europese landen aanbiedt. Zo gek vind ik het dus niet dat ondernemers met groeiplannen Amazon opzoeken. Daar zitten ook een boel Nederlandse ondernemers bij. Voor hen hebben we bij Amazon Nederland drie teams opgezet.

2025.10.07 Blog Wij helpen verkooppartners met hun verhaal vertellen

07/10/2025 | Amsterdam

Het eerste team is goed in het begeleiden van ondernemers voor wie de verkoop via een digitale marktplaats nieuw is. Zij laten deze ondernemers kennismaken met deze nieuwe wereld en helpen ze met de eerste belangrijke keuzes. Het tweede team helpt ondernemers verder die al meer dan een jaar via Amazon zakendoen. Hoe kunnen we hun productaanbod nog beter afstemmen op de consument? Is Fulfilment by Amazon een interessante distributieoptie voor ze?

En dan heb je mijn team Strategic Account Services, dat er voor de grootste en meest geavanceerde partners is. Dat zijn bedrijven die gebruik maken van alle diensten  van Amazon. Dan ontstaat vanzelf de vraag: hoe zorg je ervoor dat alles zo effectief mogelijk voor je werkt? Of het nu gaat om logistiek of advertising tot marketing. We helpen ze dan door samen een strategisch plan op te stellen voor de korte termijn, tot lange termijn. Want wat past dan het beste bij jouw organisatie en jouw groeistrategie?

Want de ene strategische verkooppartner is de andere niet. We hebben er nu zo’n 80, van gevestigde namen zoals Rituals of Versuni tot kleinere bedrijven die een merk hebben neergezet met een enorme groeipotentie. Dat zijn lokale entrepreneurs die iets bijzonders in handen hebben en dat over de hele wereld willen aanbieden. Een heel stel van onze strategische mkb-klanten is zo begonnen. Alpine Hearing Protection is hier een mooi voorbeeld van: van een bescheiden Utrechts bedrijf in gehoorbescherming naar een wereldmarktleider – ook met dank aan Amazon.

Het zijn heel verschillende bedrijven, met elk hun eigen markt, maar twee dingen hebben onze strategische verkopers gemeen. Allemaal zijn ze op zoek naar de beste manier waarop ze hun verhaal kunnen vertellen. Dan gaat het niet zozeer om de 100 of 200 producten die ze in de winkel hebben staan, maar om het overkoepelende verhaal. Hoe komt dat het beste over bij al die consumenten in Europa? Daarnaast willen ze niet zomaar groeien, maar duurzaam groeien. Dus niet winstgevend worden om de winst, maar om te kunnen herinvesteren in producten, markten, medewerkers en infrastructuur, zodat ze weer een volgende stap kunnen zetten. Daar helpen wij ze graag bij.

Want bij Amazon hebben we zóveel data dat we kunnen zien waar consumenten behoefte aan hebben. Het gebeurt regelmatig dat we, via onze data, partners op nieuwe ideeën brengen. Dat doen we in ons één-op-één-contact. Technologie – vooral kunstmatige intelligentie – gaat de komende jaren heel veel veranderen, maar dat persoonlijke contact blijft de basis. Sterker nog, dat wordt alleen maar belangrijker. Want dankzij AI krijgen we juist meer tijd voor persoonlijk contact. En dankzij AI kunnen we vervolgens ook sneller oplossingen realiseren voor onze partners.

Daarbij geven we onze verkooppartners niet alleen regelmatig een inkijkje in de nieuwe plannen van Amazon, we leggen vooral ons oor te luister. ‘Voice of Seller’ noemen we dat – en we maken er werk van om die stemmen van onze partners zo goed mogelijk intern te laten circuleren. Hun suggesties zijn onze brandstof voor innovatie. Sterker nog, wij bouwen of verbeteren zelden iets zelf zónder dat dat wordt ondersteund door data en input van onze partners.

Het persoonlijk contact tussen onze strategische partners is trouwens net zo belangrijk. We nodigen hen elk kwartaal uit voor kennissessies en rondetafelgesprekken. Niet alleen zodat wij van hen kunnen leren en omgekeerd. Maar ook om ze onderling te verbinden. Want als ondernemer zit je toch vaak in je eigen silo. Door in gesprek te gaan met andere Amazon-verkooppartners kom je echt op nieuwe ideeën. Er zijn al echt al veel ondernemers die tijdens onze kennissessies telefoonnummers hebben uitgewisseld!

Het is mijn taak als manager om de mechanismen te creëren, waarbinnen wij de wensen van onze partners zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen omzetten in concrete verbeteringen. Daarbij houd ik wekelijks voor elk punt de discussie hoog en hak ik knopen door. Al doen mijn teamleden heel veel zelf, want de extreme klantgerichtheid die bij Amazon op 1 staat, zit bij iedere medewerker heel diep.

Het zo belangrijke vierde kwartaal komt er intussen weer aan, met Black Friday en de feestdagen die de omzet bij onze verkooppartners een boost gaat geven. Dat betekent dat we extra paraat moeten zijn. Met de overige twee partnerteams hebben we in deze periode intensief contact. Een belangrijke reden daarvoor is dat we die reis van beginnend partner naar strategische partner nóg vloeiender willen maken. Hoe kunnen we hen versneld laten groeien met de strategische kennis uit mijn team? Zo blijven we intern verbonden, met als einddoel om al die Nederlandse ondernemers en hun verhalen bij de consument in heel Europa te krijgen.

Saar Himpe

Manager Strategic Account Services