Een kijkje achter de schermen...
Amazon Prime Day is een van de belangrijkste momenten van het jaar voor mijn taak binnen Amazon – en dat is het aantal Prime-leden laten groeien. Afgelopen week was het dan ook zover en zat ik er middenin. Binnen Amazon ben ik de spin in het web die ervoor moet zorgen dat alles tijdens Prime Day goed blijft lopen. Deze keer was dat een extra grote uitdaging, want dit jaar duurde Prime Day niet twee, maar vier dagen. Met een goede reden, want in 2025 vieren we vijf jaar Amazon in Nederland.
Hoe gaan we nou aan de slag bij een Amazon Prime Day? Het allerbelangrijkste daarvoor is dat alle teams binnen Amazon goed met elkaar samenwerken. Al in het vierde kwartaal van het jaar ervoor gaan we samen met Prime Day aan de slag. We zetten eerst onze doelen op een rij. Wat willen we met Prime Day bereiken? Daar moeten we het allemaal over eens zijn. Daarna gaan we laagje voor laagje bekijken hoe we dat voor verschillende typen klanten het beste kunnen doen. Dat zetten we allemaal in een heel gestructureerd stappenplan. Vervolgens gaat elk team met zijn aandeel aan de slag. Tijdens de hele voorbereiding houden we de lijntjes kort: in het begin hebben we wekelijks contact, op het laatst wel vier tot vijf keer per dag.
Het selectieteam gaat aan de slag met de deals zelf. Er zijn topmerken die er altijd bij horen, zoals Tefal, Bosch, Boska, Garmin, Alpine, Philips en Pampers, maar met welke merken kunnen we nog meer samenwerken? Het marketingteam kijkt naar de uitingen waarmee we onze Prime-leden het beste kunnen bereiken. Met public relations werken we aan diverse communicatieplannen. En de klantenservice zorgt ervoor dat ze via de juiste antwoorden goed voorbereid zijn op vragen. Want onze klantenservicemedewerkers zijn onze voelsprieten bij onze klanten. Zeker, tijdens het evenement zelf, heb ik voortdurend contact met ze. Het zijn echt spannende dagen…
Om er voor te zorgen dat alles goed blijft gaan, werken onze accountmanagers goed samen met de diverse merken die we verkopen – zowel vooraf als tijdens Prime Day. Vooraf kijken ze in alle productcategorieën naar de trends: welke producten lopen goed en komen voor een aanbieding in aanmerking? Echt alle categorieën lopen we daarvoor langs: van elektronica en mode tot dagelijkse boodschappen zoals wasmiddelen, luiers, frisdrank en toiletpapier. En hoe goed zijn de deals eigenlijk? Daarvoor kijken we tijdens Prime Day onder meer naar de reviews. Krijgt een aanbieding weinig goede reviews? Dan moeten we die misschien tussentijds aanpassen. Maar het kan ook andere redenen hebben dat een deal niet werkt. Is hij wel goed zichtbaar voor onze leden? Vindt men de prijs toch te hoog? Dan kunnen we tijdens het evenement zelf bijsturen of zelfs nog extra deals creëren.
Via leuke events rondom de dagen heen versterken we bovendien het gevoel van Prime Day. Dit jaar hebben we vijf Prime Day Momenten gecreëerd, acties waarbij Prime-leden een bijzondere ervaring met bekende Nederlanders kunnen winnen. Dan moet je denken aan een bonbonworkshop met presentatrice Gwen van Poorten, een escape room in met illusionist Steven Kazan, een topwedstrijd bekijken in het gezelschap van oud-profvoetballer Andy van der Meijde of een dressuurles van Europees kampioene Britt Dekker op haar eigen stal. Echt heel leuk vond ik op 7 juli het optreden van de Utrechtse zanger Samuel Welten, midden in de stationshal van Utrecht Centraal. De winnares kreeg daarvoor met een vriendin speciale vipplaatsen en een meet & greet met Samuel.
Tot slot zorgen we ervoor dat we elke dag genoeg voorraad in onze distributiecentra hebben. Door Prime Day komt er natuurlijk een enorme piek in de vraag – en we willen altijd blijven leveren wat we beloven. Die betrouwbaarheid staat voor ons voorop. Daarvoor houden we steeds de vinger aan de pols bij onze logistieke dienstverleners. We zetten daarbij ook kennis uit andere landen in. Nederland is een relatief ‘jong’ Amazon-land, dus we maken gretig gebruik van de Prime Day-ervaring in landen als Engeland en Duitsland.
Het belangrijkste doel is om klanten blij te maken met goede aanbiedingen. Prime moet in eerste instantie een waardevol programma zijn voor onze leden. Als er veel activiteit is tijdens Prime Day, dan ben ik blij. Eén ding staat voor mij voorop: dat we Prime-leden de beste prijs bieden en dat we doen wat we beloven. 100% vertrouwen is echt het allerbelangrijkste voor ons team.
Christianne Deregnaucourt – Lebouille
General Manager Head of EU Prime Growth Amazon