Blog post - Acties van Amazon om klanten, de gemeenschap en medewerkers die getroffen zijn door COVID-19 te helpen.

Amazon heeft een aantal acties ondernomen om de verspreiding van het coronavirus te verminderen en tegelijkertijd, degenen die directe en indirecte gevolgen van COVID-19 ondervinden, te ondersteunen. Als internationaal opererend bedrijf houden we de impact van COVID-19 nauwlettend in de gaten. Naast de mensen die door de ziekte worden getroffen, hebben nog veel meer mensen indirect te maken met veranderingen in hun werk, op school en in hun gemeenschap. Dit zijn enkele van de manieren waarop Amazon klanten, de gemeenschap en medewerkers ondersteunt in deze moeilijke tijd.

2020-03-18 Blog post Amazon COVID-19

30/03/2020 | Aboutamazon.com

Lees het bericht van onze CEO en oprichter

Onze klanten bedienen

Wij geloven dat onze rol ten dienste van de klanten en de gemeenschap gedurende deze periode van cruciaal belang is. Nu COVID-19 zich heeft verspreid, hebben we een toename gezien van het aantal mensen dat online winkelt. Om onze klanten te bedienen en tegelijkertijd de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen, hebben we onze processen op het gebied van logistiek, transport, toeleveringsketen, inkoop en verkoop aan derden veranderd om prioriteit te geven aan het opslaan en leveren van artikelen die voor onze klanten een hogere prioriteit hebben. Dit heeft ertoe geleid dat onze beloofde levertijden soms langer zijn dan normaal. In de VS worden er meer dan 100.000 nieuwe medewerkers aangenomen om deze vitale service te kunnen bieden aan iedereen, met name aan de meest kwetsbare mensen onder ons, zoals ouderen.

Dus op de korte termijn geven wij tijdelijk prioriteit aan huishoudelijke basisproducten, medische benodigdheden en andere producten waar veel vraag naar is, zodat we deze producten sneller kunnen ontvangen, herbevoorraden en naar onze klanten kunnen verzenden. Producten die al onderweg zijn naar onze fulfilment centra zullen gewoon geaccepteerd worden.

Dit heeft geen invloed op producten die aan klanten worden geleverd, of op producten die op dit moment in onze winkel op voorraad zijn. Klanten kunnen elk product dat op voorraad is in onze winkel blijven kopen, en wij zullen ze blijven leveren.

Onze klanten rekenen op ons als nooit tevoren. Op elk niveau van ons bedrijf werken we aan het leveren van de producten en diensten die onze klanten en de gemeenschap nodig hebben nu we geconfronteerd worden met een wereldwijde pandemie. Dit omvat het nemen van een aantal belangrijke stappen om de prijzen eerlijk te houden en onze klanten te beschermen tegen diegenen die de huidige crisis willen uitbuiten. Amazon hanteert een zero tolerance beleid tegen kunstmatig prijsverhogingen en past het bestaande beleid en systeem toe om deze schadelijke praktijken te voorkomen. We werken hard om kunstmatig prijsverhogingen te bestrijden.

Om klanten die in onze fysieke winkels winkelen te beschermen, hebben we onze dagelijkse schoonmaakprocedures verbeterd en wordt er een extra nachtelijke schoonmaak gedaan. We blijven onze medewerkers voorlichten over CDC-richtlijnen voor het handhaven van gezonde gewoontes en bieden flexibiliteit voor medewerkers die thuis moeten blijven, plus betaalde vrije tijd voor degenen die de diagnose van het virus hebben gekregen.

Actuele informatie over de levering, retouren, veiligheid en veelgestelde vragen vindt u hier.

Empowerment van onze klanten

Naast het bedienen van onze retail klanten, zorgen we ervoor dat klanten van Amazon Web Services (AWS) de tools en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun bedrijven en organisaties veilig en efficiënt vooruit te helpen.

Bij AWS, is er een toenemende behoefte vanuit organisaties die onderzoek doen naar en het ontwikkeling van diagnostische middelen, dit bestaat uit het snel en accuraat kunnen detecteren van COVID-19. Verbeterde diagnoses zal helpen bij het behandelen en indammen, en uiteindelijk de duur, van deze pandemie verkorten.

Om deze reden lanceren wij het AWS Diagnostics Development Initiative - een wereldwijd programma om onze klanten in de VS, Europa en de rest van de wereld, die werken aan een betere en meer accurate diagnostische oplossing. Wij helpen ze deze oplossingen sneller op de markt te brengen, en stimuleren betere samenwerking tussen verschillende organisaties die werken aan vergelijkbare problemen. Als onderdeel hiervan doen wij een initiële investering van $20M voor het versnellen van diagnostisch onderzoek, innovatie en verdere ontwikkelingen om de COVID-19 beter te begrijpen, te kunnen detecteren en andere diagnostische oplossingen om toekomstige uitbraken van besmettelijke ziekten beter te kunnen mitigeren. Lees verder

AWS werkt wereldwijd samen met volksgezondheidsorganisaties, overheidsinstellingen en bedrijven om hun inspanningen, met betrekking tot de gevolgen van COVID-19, te ondersteunen. Dit houdt in dat klanten in de meest getroffen regio's worden voorzien van technische ondersteuning en AWS-kredieten die de kosten helpen dekken, terwijl organisaties in staat worden gesteld om snel te herstellen en hun instrumenten en infrastructuur op te schalen om de bedrijven draaiende te houden, en COVID-19 onderzoeksprojecten te bespoedigen. Meer details zullen de komende periode worden gedeeld.

AWS helpt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) het onderzoek van COVID-19 te versnellen, we werken nauw samen met de WHO om de inspanningen te versnellen om het virus op te sporen, de uitbraak ervan te begrijpen en de verspreiding ervan beter te beheersen. AWS levert de WHO geavanceerde cloud technologieën en ondersteunt deze met technische expertise. Dit varieert van het bouwen van grote "data-lakes" waarin epidemiologische gegevens van landen worden verzameld, tot het snel vertalen van medische trainingsvideo's in verschillende talen en het internationaal ondersteunen van gezondheidswerkers om patiënten beter te behandelen.

We ondersteunen Amazonians en anderen die vanuit huis werken met AWS-diensten, waaronder virtuele desktops in de cloud, eenvoudig online vergaderen met video, en veilige opslag van content en samenwerking. AWS biedt ook diensten aan voor veel bedrijven in de gezondheidszorg en de biowetenschappen die werken aan onderzoek, diagnose, behandeling en vaccinatiestudie om ons collectieve begrip van COVID-19 te versnellen.

Zorg voor onze medewerkers

In het licht van de doorlopende internationale ontwikkelingen rond COVID-19 bevelen wij nu aan dat wereldwijd, alle medewerkers die werken in een rol die vanuit huis kan worden vervuld, dit tot 24 april doen. Elk team is anders en niet in alle banen kan er vanuit huis worden gewerkt. Werknemers en partners die voor hun werk fysiek aanwezig moeten zijn op hun werkplek, hebben toegang tot al hun gebruikelijke betaalde en onbetaalde verlofaanspraken.

Alle Amazon-werknemers bij wie COVID-19 is vastgesteld of die in quarantaine zijn geplaatst, krijgen tot twee weken salaris. Dit extra loon terwijl ze niet aan het werk zijn is, om ervoor te zorgen dat werknemers de tijd hebben om weer te herstellen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over inkomensverlies. Dit is een aanvulling, tot eind maart, op de onbeperkte onbetaalde vrije tijd voor alle medewerkers die op uur basis werken.

We creëren 100.000 nieuwe full- en parttime banen in de hele VS in onze fulfilment centra en distributienetwerk om tegemoet te komen aan de grote vraag van mensen die vertrouwen op de service van Amazon in deze stressvolle tijd, met name degenen die het meest kwetsbaar zijn om in het openbaar te verschijnen. We weten ook dat veel mensen economisch getroffen zijn doordat banen in sectoren als horeca, restaurants en de reisbranche verloren of verdrongen zijn als gevolg van deze crisis. We willen dat deze mensen weten dat ze welkom zijn in onze teams totdat de zaken weer normaal zijn en hun vroegere werkgever ze weer terug kan nemen. Naast de 100.000 nieuwe banen die we creëren, zijn we onze medewerkers erkentelijk voor de essentiële rol die zij spelen voor mensen in een tijd waarin veel bedrijven gesloten zijn. In de VS zullen we in de maand april $2 USD extra per gewerkt uur toevoegen aan het huidige tarief van $15/uur of meer, afhankelijk van de regio, C$2 in Canada, £2 per uur in het Verenigd Koninkrijk, en ongeveer €2 per uur in veel EU-landen. Deze toezegging, om het loon tot eind april te verhogen, betekent een investering van meer dan $350 miljoen.

Op dit moment creëren we 350 nieuwe full- en parttime banen in onze logistieke centra en in ons andere logistieke netwerk in Duitsland. Amazon kondigde eerder ook investeringen en 2000 extra banen in de twee logistieke centra in Oelde en Sülzetal aan, welke dit jaar van start gaan.

Het Amazon Relief Fund wordt opgericht, met een eerste bijdrage van 25 miljoen dollar, gericht op het ondersteunen van onze onafhankelijke leveringspartners en hun chauffeurs, Amazon Flex-deelnemers en seizoen medewerkers die in deze uitdagende tijd in financiële nood verkeren. We zullen al deze groepen de mogelijkheid bieden om subsidies aan te vragen die ongeveer gelijk zijn aan twee weken salaris als bij hun de diagnose COVID-19 wordt gesteld of als zij in quarantaine wordt geplaatst. In de toekomst zal dit fonds, over de hele wereld, onze medewerkers en contractanten ondersteunen die te maken hebben met financiële problemen als gevolg van andere ingrijpende gebeurtenissen, zoals een natuurramp, een nationaal afgekondigde noodsituatie of een onvoorziene persoonlijke tegenslag. Aanvragers kunnen een persoonlijke subsidie aanvragen en ontvangen van het fonds, tussen de $400 tot $5.000 per persoon.

We hebben ons programma voor openbare rondleidingen in het fulfilment center gepauzeerd, grote evenementen geannuleerd en het merendeel van onze sollicitatiegesprekken zijn aangepast tot virtuele gesprekken in plaats van persoonlijke gesprekken, waarvoor reizen vaak nodig is. Tegelijkertijd worden al onze faciliteiten wereldwijd intensiever schoongemaakt, inclusief het regelmatig schoonmaken van alle deurklinken, trapleuningen, liftknoppen, kluisjes en touchscreens.

Ondersteuning van onze gemeenschap

We ondersteunen de meest kwetsbare mensen in onze plaatselijke gemeenschap, door onder meer samen te werken met non-profit organisaties die cruciale diensten verlenen.

Ook in Nederland heeft Amazon zich gecommitteerd aan het ondersteunen van degenen die het meest getroffen zijn door de COVID-19 crisis, door middel van een donatie van 500.000 euro aan het Nederlandse Rode Kruis.

We zullen ook gratis online bèta/technische middelen beschikbaar stellen aan studenten in gemeenschappen met een lager inkomen, zodat ze kunnen blijven leren ook tijdens de sluiting van scholen.

Daarnaast blijven we alle medewerkers die op uur basis werken, voor de dienstverleners die onze kantoren hier en over de hele wereld ondersteunen, betalen - van de medewerkers van de foodservice tot de bewakers en de conciërge.

Bij ons internationale hoofdkantoor in Seattle hebben we een $5 miljoen Buurtfonds voor kleine bedrijven in de buurt opgericht om kleine bedrijven in de omgeving van Seattle financieel te ondersteunen om de economische uitdagingen met betrekking tot COVID-19 het hoofd te bieden. Het fonds is gericht op de ondersteuning van bedrijven met minder dan 50 werknemers of minder dan $7 miljoen aan jaarlijkse inkomsten. Daarnaast subsidiëren we twee volle maanden huur voor huurders in de gebouwen die Amazon bezit.

We hebben ook $1 miljoen bijgedragen aan een nieuw fonds van de Seattle Foundation, voor leden in de gemeenschap die getroffen zijn door het COVID-19 virus. Het fonds zal middelen beschikbaar stellen aan non-profitorganisaties en organisaties uit de gemeenschap die samenwerken met mensen die onevenredig zwaar getroffen worden door het coronavirus en de economische gevolgen van de uitbraak.

We hebben ook internationaal hulp geboden aan de gemeenschap. In China hebben we bijvoorbeeld ons fulfilmentnetwerk ingezet om miljoenen artikelen - zoals medische isolatiepakken, beschermingsmaskers, wegwerphandschoenen en andere medische benodigdheden - te doneren aan zorgprofessionals in de getroffen steden. We zullen in de komende periode meer updates delen.

Lees verder op Amazon.com